Dieta bezglutenowa dla dzieci – co warto wiedzieć?

3/27

Wybór odpowiedniej diety dla dziecka  to wyzwanie dla każdego rodzica, szczególnie kiedy maluch choruje na celiakię lub ma nietolerancję glutenu z powodu alergii. W takim przypadku coraz więcej rodziców decyduje się na wybór diety bezglutenowej dla dziecka. Jak powinna wyglądać racjonalna dieta bezglutenowa i jakie produkty bezglutenowe podawać, aby żywienie dziecka było zbilansowane? Odpowiadamy, dlaczego współcześnie dieta bez glutenu jest tak popularna.

Odżywianie dziecka w zgodzie z zasadami diety bezglutenowej wymaga od rodziców dużej wiedzy. Racjonalna i zbilansowana dieta bez glutenu powinna być dopasowana do wieku, musi też zaspokajać wszystkie potrzeby organizmu, który rośnie i się intensywnie rozwija.

Co to jest dieta bezglutenowa? 

Dieta bezglutenowa jako podstawowe założenie zakłada wyeliminowanie z codziennego jadłospisu produktów, które zawierają gluten. Ten rodzaj białka znajduje się m.in. w wybranych produktach zbożowych i jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Eliminacja glutenu z menu ma sens jedynie u osób z nietolerancją tego składnika.

Organizm dzieci nietolerujących glutenu wytwarza przeciwciała, które niestety uszkadzają kosmki jelitowe. Taki kontakt powoduje silne bóle brzucha, wzdęcia, biegunki, czasem u chorych dzieci występuje niedokrwistość oraz nietolerancja laktozy i mleka. Dzieci bardzo szybko tracą na wadze i rosną zbyt wolno oraz nieadekwatnie do wieku. W takich przypadkach specjaliści zalecają wprowadzenie do codziennego jadłospisu diety bezglutenowej, a często także bezmlecznej.

Dieta bezglutenowa, czyli co jeść? 

Kiedy lekarz zaleca wyeliminowanie glutenu z diety dziecka, rodzice zastanawiają się, w jaki sposób przygotowywać posiłki dla najmłodszych i jakie produkty wprowadzać do przepisów. 

Do produktów naturalnie bezglutenowych należą : 

  • kukurydza, 
  • ryż, 
  • ziemniaki, 
  • soja, 
  • proso, 
  • gryka, 
  • tapioka, 
  • amarantus, 
  • maniok, 
  • soczewica, 
  • fasola, 
  • sago, 
  • sorgo, 
  • orzechy, 
  • mięso, 
  • owoce,
  • warzywa.

Osoby nietolerujące glutenu nie mogą spożywać:

  • pszenicy (także orkiszu), 
  • jęczmienia, 
  • żyta i zwykłego owsa oraz wszystkich produktów z ich dodatkiem.

Racjonalna dieta bezglutenowa dla dziecka, czyli jak ją odpowiednio stosować

Dieta bezglutenowa powinna być jak najbardziej urozmaicona i do przepisów na dania bez glutenu należy dodawać produkty ze wszystkich grup żywnościowych. Bardzo ważne jest umiarkowane dzielenie posiłków, czego najlepszym wyznacznikiem jest prawidłowa masa ciała. Rodzice dzieci, które nie tolerują glutenu powinni starać się, aby liczba i częstotliwość posiłków w ciągu dnia była stała i wykluczała dodatki, takie jak sól, cukier i tłuszcz.
Istotne, aby dietę bezglutenową wzbogacić o orzechy, ziarna i kasze (najlepiej gryczana, jaglana), niełuskany ryż, soję, pestki słonecznika oraz sezam. Warto zaznaczyć, że dieta bez glutenu jest niskobłonnikowa, więc w celu uniknięcia zaparć, zaleca się zwiększenie porcji warzyw i owoców oraz przecieranych soków.
Warto podkreślić, że dziecko na diecie bezglutenowej powinno uprawiać aktywność fizyczną, często spacerować, ponieważ ruch i sport korzystnie wpływają na perystaltykę jelit.
Bardzo ważne, aby nie doszło do zanieczyszczenia glutenem dań i produktów, które są przeznaczone dla dziecka. W tej sytuacji najlepiej trzymać je w specjalnie przeznaczonej szafce i przygotowywać z użyciem naczyń przystosowanych tylko i wyłącznie do tego celu. Dla zapewnienia wygody i bezpieczeństwa dziecka, warto całkowicie wyeliminować mąkę pszenną i żytnią, zastępując ją specjalną mąką bezglutenową.

Warto podkreślić, że konieczność stosowania diety bez glutenu nie wyklucza spożywania posiłków w restauracjach. Współcześnie wiele lokali oferuje w swoim menu szeroki wybór dań bezglutenowych.