Dlaczego diety nie działają?

8/27

My, kobiety, zrobimy niemal wszystko, żeby wyglądać dobrze. Codziennie bombardowane z każdej strony zdjęciami modeleki i celebrytek z pierwszych stron magazynów, podświadomie zaczynamy wierzyć, że jeśli same tak nie wyglądamy, to nie jesteśmy wystarczająco dobre. Naturalnym następstwem będzie zdecydowanie się na utratę zbędnych kilogramów, aby wpasować się w popularyzowany ideał piękna. Zaczynamy szukać najbardziej odpowiedniej i oczywiście najłatwiejszej diety, która ma nam to zagwarantować. 

Odpowiedzmy sobie szczerze: czy kiedykolwiek widziałyśmy, aby ktoś faktycznie schudł po zastosowaniu jakiejkolwiek diety odchudzającej bez efektu jojo? Znamy więcej osób, które nieustannie są na diecie, a mimo to wciąż wyglądają tak samo. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego ludzie odchudzają się od wielu pokoleń, wymyślają coraz nowsze i ,,skuteczniejsze” diety, a mimo to nic z tego? Czy nie jest tak, że gdyby rzeczywiście którakolwiek z diet działała, już dawno wszyscy bylibyśmy szczupli? Może inne spojrzenie na tę sytuację wreszcie rozjaśni nam kwestię tak wysokiej nieskuteczności diet odchudzających. 

Czym jest dieta odchudzająca?

Najpierw warto zacząć od wyjaśnienia, czym jest dieta odchudzająca. To rodzaj strategii żywieniowej, gdzie umyślnie spożywamy mniejszą ilość kalorii, aby doprowadzić do utraty masy ciała. Najpopularniejsze z nich to dieta 1500 kcal czy nawet 1000 kcal. Dobrze znana wszystkim dieta kopenhaska, trwająca 13 dni, dostarcza organizmowi średnio jedynie 500 kcal dziennie! Dla osób, które dotrwają do końca zaleconego planu żywieniowego, czeka nagroda w postaci utraty nawet 5 kilogramów w ciągu tygodnia – i rzeczywiście tak się dzieje. Tylko co dalej?

Co z dodatkowymi kilogramami?

Dodatkowe kilogramy są efektem spożywania większej ilości kalorii niż nasz organizm potrzebuje w ciągu dnia. Przypominasz sobie, jak jadłaś zanim przybyło ci trochę w biodrach? Na pewno dokładnie tyle, ile potrzebowałaś. Jeśli chcesz wiedzieć, ile powinnaś jeść, aby schudnąć do wytyczonej sobie wagi, posłużmy się kalkulatorem kalorii. Załóżmy, że Pani Ania chce ważyć 55 kg. Po wpisaniu tych danych do kalkulatora okazuje się, że powinna jeść 1900 kcal dziennie. To tylko o 200 kcal mniej niż wcześniej, a nie 1000 kcal mniej, jak zakładają diety. Jeśli dodamy do tego większą aktywność fizyczną, efekty przyjdą szybciej. Tylko pamiętajmy, aby nie przesadzić i w tym przypadku! Powrót do zdrowych nawyków żywieniowych, bez przesadnych wyrzeczeń, jest kluczem do osiągnięcia szczupłej, zdrowej sylwetki. Pamiętajmy, aby nie popadać w przesadę i wszystko robić z głową.